måndag, juli 31, 2006

Förakt


I tidningen Amos nummer tre år 2006, presenterar Martin Lönnebo sitt andliga gym. Träningsprogrammet startar i nästa nummer och till dess har vi fått en hemuppgift, en inledande övning att begrunda.

Ökeneremiten Theodoros av Ferme som var munk i Sketis på fyrahundratalet yttrade följande kloka ord:

”Det finns bara en dygd,
och det är att inte förakta”

Dessa ord vill Martin att vi ska klippa ur och klistra fast lappen i underkant på badrumsspegeln. Eftersom jag läser Amos på nätet
fick jag skriva en egen lapp.

Det är gjort och redan känns det lite jobbigt med de ord som är omöjliga att förtränga.


Viss föraktar jag andra människor av olika skäl och visst vore det skönt att kunna säga att jag inte gör det, men jag befarar att den målsättningen blir svår att leva upp till.

Hur blir det för dig?
Som vanligt kan du få mera information om du klickar på rubriken

Inga kommentarer: