måndag, juni 05, 2006

KG Hammar

http://sr.se/cgi-bin/P1/program/index.asp?programID=945
Längst upp till höger kan du klicka för att efter ett en stund få njuta av att höra KG Hammar tala om olika vindar.

Citat Svenska Kyrken.se: "Vinden hade en central plats när KG Hammar på pingstdagen predikade för sista gången i Uppsala domkyrka som ärkebiskop. Pingstdagen är Andens dag, och i hebreiskan är vind och ande samma ord, så det var inte bara av nostalgiska skäl som den avgående ärkebiskopen byggde upp sin predikan kring vindens tema. – När jag installerades som ärkebiskop i februari 1997 tog blåsten tag i min kåpa och jag fick ge upp alla försök att hålla ordning på den. Det gällde att bli vän med vinden i stället, berättade KG Hammar från predikstolen."

Citat KG Hammar: "– Förändringsvinden kommer i ryggen, den är kraftfull, skaparkraft. Det är Guds egen ande som skjuter på och utmanar allt statiskt tänkande. Men där finns också kärleken, som driver på och befriar oss från rädslorna.

– Förnyelsens vind kommer framifrån och blåser på ett annat sätt, viskande, som en smekning. Den kommer från Guds framtid och säger att det finns ett mål för vår färd och en mening som är relaterad till målet. Förnyelsevinden viskar ”Se jag gör allting nytt”, och ger röst åt hoppet.

– Sidvinden är förvandlingens vind som talar om att vi aldrig är ensamma. Någon vandrar alltid vid vår sida, det är Jesusvinden som viskar ”Min frid ger jag er”. Förvandlingens ande vill göra oss lika Kristus. Den är en trons vind som handlar om relationen till medvandrarna, och upptäcker allt levande."

För Walentine blev KG Hammar en hjälte, för Yastory ett helgon och för många andra, en föregångare, en som öppnade Svenska Kyrkan för folket. Den viktigaste ärkebiskop som Sverige har haft efter Nathan Söderblom.

För mig blev KG Hammar allt viktigare som symbol för det öppna och omfamnande inom Kyrkan. Med KG blev Svenska Kyrkan platsen för arbete och besök utan begränsningar.

Tack KG!

Inga kommentarer: