måndag, juni 19, 2006

Bibeln lika med Guds ord?

En anonym skribent irriterar sig på att jag inte håller med de bokstavstrogna och Bengt hakar på. Någon ytterligare som vill haka på?

http://germundandersson.blogspot.com/2006/05/religion.html

Anonymous said...
Hej du. Jag har bara skumläst din blog lite och fastnade för din närmast humoristiska beskrivning av ”svartrockarna som arbetar energiskt i sina mörka kammare, för att främja den befängda uppfattningen att människor skulle ha olika värde”. Vilken verklighet lever du i? Vem är det som är dömande? Du eller ”svartrockarna”. Jag känner en av dessa mörkermän som du nämner (Kalin), och han säger INTE att människor är mer och mindre värda. Tvärt om så är han mycket tydlig med att Gud älskar alla människor precis lika mycket, oavsett kön, sexuell läggning, hudfärg och så vidare. Det Kalin vänder sig mot är att kyrkan i Sverige vill välsigna handlingar som bibeln (som väl måste betraktas som kyrkans grund) beskriver som synd. Märk väl: Kalin fördömer HANDLINGAR inte människor. En mördare är älskad av Gud trots att Gud fördömer mördandet. Därmed inte sagt att vi ska välsigna mördande. Svårare än så är det inte. Är all sexualitet god och uppbygglig? Om vi välsignar homosexualitet, varför inte polygami, tidelag och pedofili? Varför är inte den kärleken godkänd?Naturligtvis därför att sexualitet kan vara skadlig, om vi inte hanskas med den på det sätt som det var tänkt.
17/6/06 14:57

Germund said...

Hej Anonymous,


Som du såg, räknade jag upp några personer vars agerande i kyrkliga frågor, inte överensstämmer med mina värderingar.

I den värld jag vill leva i har alla människor samma värde och alla människor behandlar varandra enligt den Gyllene Regeln.

Kalin och några andra av dem jag kallar ”svartrockar” representerar värderingar som är otidsenliga.

Svenska Kyrkan har antagit nya förhållningssätt i takt med tiden och det har nu som tidigare upprört de oföränderliga svartrockarna.

Det är sällan möjligt att skilja människors värde från värdet av deras agerande när de handlar av fri vilja och av lust eller behov.

I Kalins fall handlar det om inkonsekvens. Bibeln är inte i sin helhet Kyrkans fundament.

Evangelium om Jesus från Nasaret är Kyrkans grund. Inte på något ställe i NT tillskrivs Jesus från Nasaret ett enda uttalande om samkönad kärlek. Hur kan då detta vara synd enligt Kyrkans grund? Är det för att Paulus vid ett tillfälle avrådde män från att ligga med män som med kvinnor?

Om detta kan man göra flera reflektioner. En är att översättningen är svår med tanke på den tidens grekiska. (Detta har Göran Koch-Swahne noggrant rett ut, men jag hittar det inte nu)

http://gkochswahne.blogspot.com

Om samkönad kärlek är synd enligt GT, vilket säkert kan utläsas av alla förmaningar som kan uttolkas där, blir alla människor syndare på ett eller annat sätt om GT ska vara vårt rättesnöre. Varför då välja ut en av alla synder och brännmärka vissa handlingar?

Citat Anonymous: ”Är all sexualitet god och uppbygglig? Om vi välsignar homosexualitet, varför inte polygami, tidelag och pedofili? Varför är inte den kärleken godkänd?”

Jag förstår inte sambandet. Det var kyrkomötet som fastställde de nya normerna och de behandlade inte dina frågor vid samma tillfälle. Om du anser att polygami, tidelag och pedofili, bör jämställas med samkönad kärlek, föreslår jag att du tar upp det inför nästa kyrkomöte.
17/6/06 17:48

Anonymous said...
Det jag menade var att om vi tillåter homosexualitet (som strider mot Guds ord) så kan vi lika gärna tillåta pedofili, tidelag eller polygami. Vilka är vi att säga att deras sexualitet inte är lika mycket värd som hetero eller homosexuellas? Det blir följden av att vi godtyckligt bestämmer oss för vilken sexualitet som är okej. Förstår du? Du säger att det sällan är möjligt att skilja människors värde från värdet av deras agerande när de handlar av fri vilja och av lust eller behov. Jag är en syndare, men jag är älskad av Gud i alla fall. Gud fördömmer synder av heterosexuella också, men han älskar människan. Menar du att det inte finns några syndare som Gud älskar? Eller måste man vara rättfärdig för att förtjäna Guds kärlek? Nej Gud älskar även syndaren, men han fördömer synden.Som jag sa: om det kommer en mördare till kyrkan ska vi välsigna mördaren, men vi ska INTE välsigna det faktum att han mördar. Med ditt resonemang om att det inte går att skilja på ett fördömande av syndaren och synden skulle Gud alltså inte älska mördaren?
18/6/06 14:26

Germund said...

Hej igen Anonymous,Kan du då berätta för mig var i Bibeln det står att homosexuella handlingar är synd?
18/6/06 20:42

Bengt said...
Hej Germund! Om du har gått på Göran Koch-Swahne’s lirkande, så är det klart att du inte kan läsa vad som står i Bibeln. Det är ganska svårt att läsa utantill. ;=) Jag vet inte om jag ska svara på vart det står att sexuella handlingar mellan samma kön är en synd, till dig? Jag låter Anonymous svara dig. Om han inte gör det så ska jag göra det för Anonymous, som en tjänst till dig, Germund. För inte ska du gå oviss om vad Bibeln säger, fast du nu kan uttala dig om den?”Som du såg, räknade jag upp några personer vars agerande i kyrkliga frågor, inte överensstämmer med mina värderingar.”Först och främst Germund. Guds Ord är eviga, så präster ska inte ändrå på något. Utan dom ska helt enkelt följa och lära som Bibeln säger tills Jesus kommer igen. Sen när du skriver att Guds Ord inte överensstämmer med dina så kallade värderingar, så visar du att du vet att Bibeln säger att homosex är en synd. Du är ju inte dum Germund, eller hur?Mvh/Bengt
19/6/06 00:52

Germund said...

Hej Bengt,Om jag är dum eller inte får andra avgöra, men jag är klok nog att skilja mellan Bibeln och Guds ord. Bibelns GT är fullt av regler och förmaningar som ingen modern människa kan efterleva. Varför då välja ut en av dem och brännmärka den som bryter just mot denna regel?J

Jag tycker absolut att du ska berätta för mig var det i Bibeln finns ens en antydan om att Jesus från Nasaret hade synpunkter på samkönad kärlek.

Beträffande Görans skepsis över vissa grekiska ords tolkning i NT, är jag helt övertygad om att han har rätt. De grekiska filosofernas rikt nyanserade ordlekar, influerade säkerligen språkbruket vid tiden för nedtecknandet av NT.

Citat Bengt: ”Först och främst Germund. Guds Ord är eviga, så präster ska inte ändra på något. Utan dom ska helt enkelt följa och lära som Bibeln säger tills Jesus kommer igen.”

Eftersom jag inte tror att Bibeln är Guds ord utan människors ord under inspiration av tankar om Gud och Jesus från Nasaret, håller jag naturligtvis inte med dig.

Citat Bengt: ”Sen när du skriver att Guds Ord inte överensstämmer med dina så kallade värderingar, så visar du att du vet att Bibeln säger att homosex är en synd.”

Ditt påstående här går semantiskt sett på kryckor, förutom att det är felciterat. På vilket sätt verifierar jag att Guds Ord stämplar samkönad kärlek som synd, när jag inte ens tror att Bibeln är Guds ord?
19/6/06 08:23


Inga kommentarer: