onsdag, juni 28, 2006

Bibeln igen

Bengt svarade på inlägget ”Bibeln lika med Guds ord?” och jag svarar honom här med ett nytt inlägg.

Bengt skriver att jag har ett stort problem och han har rätt på ett sätt. Jag har problem med hur vi människor behandlar varandra och hur vi behandlar vår naturmiljö. Eftersom min gudstro är väldigt nära panteismen, är jag orolig för resultatet av vår tärande och nedbrytande verksamhet med jordens naturresurser. Jag är orolig för att vi ska lämna en sargad och förgiftad planet till våra efterkommande.

Jag är också orolig för människor som uppriktigt tror att Bibeln och Koranen kan tjäna som människors levnadsvägvisare år 2006. De måste ha stora problem med att leva i vårt moderna sekulariserade samhällssystem. Sådana anpassningsproblem kan få svåra konsekvenser även för omgivningen. Islamisternas terrorverksamhet är ett exempel på fundamentalistisk väg från tro till handling.

Bibeln och Koranen som religiösa dokument betraktade, är resultatet av den tidsanda som rådde för mellan 4000 och 1400 år sedan. Det var en tid av vidskepelse och övertro på gudomliga ingripanden i människors vardag.

Många av levnadsreglerna i Bibelns GT och Koranen ska ses i sitt rätta perspektiv. De präglades av det rådande samhällssystemet och har inget rimligt tillämpningsutrymme i dag.

Hebreiska utan vokaler och svåröversatt arabiska, lämnade många feltolkningsmöjligheter öppna när bokrullarna som sedan blev GT och Koranen, skrevs av gång på gång. Avskrifter av översatta avskrifter under århundraden med skiftande religiösa preferenser, bör dessutom leda till stor osäkerhet om autenciteten för även den mest bokstavstrogna fanatiker.

Till slut vill jag förtydliga att jag ofta rannsakar mig själv och begrundar de av mina handlingar som har upprört eller skadat andra människor. Dessa synder behöver jag lära mig av och be om förlåtelse för, men aldrig kommer jag på tanken att be Gud om förlåtelse för att jag syndat mot mina medmänniskor.

Inga kommentarer: