tisdag, juni 27, 2006

Bibeldiskussionen fortsätter

Jag bumpar upp bibeldiskussionen som är intressant.

Det vore ju alldeles förfärligt om Gud ständigt granskade och övervakade mitt dagliga liv.

Om alla mina synder mot Bibelns regler noteras i en liten svart bok, ur vilken det på domens dag ska idkas högläsning inför det slutliga skranket, vill jag ha en försvarsadvokat och jag väljer Jesus från Nasaret.

Det verkar ha varit en mycket trevlig och rättrådig person. Om han dessutom var Guds enfödde son, (vilket jag inte tror, men gärna reserverar mig för nya fakta senare), borde det kunna leda till ett bra försvar.

Min advokats slutplädering borde vara ungefär så här:

Denne gamle man trodde att alla människor föds utan ondska. Han trodde att ondskan föds och tillväxer i onda miljöer. De ondaste miljöer denne stackars åldring kände till, var samhällen eller grupper av människor där Bibeln och Koranen var absoluta rättesnören. Där kan ondskan bli mycket farlig när omvärlden ska tuktas och korrigeras.

Gud använder de goda
De onda använder Gud

Gud bevare oss för religiösa fanatiker!

Inga kommentarer: