tisdag, februari 14, 2006

Alf Henriksson

Alf Henriksson, min absoluta favoritförfattare, skrev bland mycket annat ”Biblisk historia”, en sorts Bibeln för dummies.

Den blide Alfen hade en sällsynt förmåga att träffa hårt och exakt med sina betraktelser.

Så här skriver Alf i efterskriften:

”Föreliggande skrift är sammanställd av en gammal man som oförskyllt lärde sig rabbla katekesens huvudstycken och bibelspråk utantill innan 1917 års svenska bibelöversättning trädde i dagen”.

Han började skriva boken 1986 och den publicerades 1990. Efter några omläsningar, började jag läsa originalet med helt andra förutsättningar. Det var intressant att parallelläsa Bibeln och Biblisk historia och se hur Alf lyckats sätta fingret på det budskap som ofta döljer sig i ett kortfattat och ålderdomligt språk. Bibeln är en spännande bok skriven av människor som inspirerats av tankar om Gud. Alfs bok är en bruksanvisning till Bibeln.

I boken Tillrop finns 111 sonetter skrivna till personer ur Bibeln, historieböckerna och myterna. Första versen ur sonetten till Abel:

Din broder Kain slog ihjäl dig Abel.
Han fann dig mera inställsam än han.
Nu är det längesen ditt liv försvann
helt nära Eden inte långt från Babel.

Ur boken Tveggehanda väljer jag en kort som heter Nya bondlandet

Den mänskliga faktorn
sitter på traktorn
och ersätter djuren
i agrikulturen

och en annan kort som heter Utsövd

Björkarna doftar och lärkan slår.
Jag är äldre i dag än jag var i går.
Det kan jag våga min salighet på.
Och likafullt verkar det inte så.

De finurligt ihopfogade orden från Alfs penna, illustreras av Björn Bergs dito.

Alfs böcker är pärlor i mina hyllor.

Alfs hemsida

Till de senaste blogginläggen

Inga kommentarer: